Podczas epidemii lekarze i ratownicy medyczni pracują ponad siły. Ze względu na wyjątkową sytuację wiele przychodni odwołuje zaplanowane wcześniej wizyty i zabiegi, których natychmiastowe wykonanie nie jest konieczne. Wszystko w trosce o dobro pacjenta? Tylko co robić, jeśli potrzebujemy konsultacji lekarskiej? Jak skorzystać z porady lekarza w czasie epidemii?

Nie odwiedzaj przychodni

Lekarze i placówki medyczne apelują: ograniczmy do minimum wizyty lekarskie. To działania prewencyjne, mające zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Są bardzo ważne, ponieważ nawet 80% chorych może przechodzić zakażenie bezobjawowo lub jak lekkie przeziębienie – wizyta takiego chorego w przychodni lekarskiej równa się nieświadomemu przekazaniu wirusa dalej, innym pacjentom oraz personelowi medycznemu.

Dlatego jeśli źle się czujesz, wizyta w przychodni lekarskiej to ostatnia rzecz, którą należy zrobić. Brzmi paradoksalnie? Nie zostajesz bez pomocy!

Wizyta telemedyczna

Jeśli istnieje taka możliwość, placówki medyczne proponują pacjentom telewizytę – czyli konsultację telefoniczną albo online, np. na czacie. Oczywiście takich usług nie mogą świadczyć wszyscy lekarze, ale jeśli potrzebujesz zgłosić się do internisty – koniecznie zapoznaj się z taką możliwością!

W trakcie rozmowy przez telefon lekarz zbierze niezbędny wywiad, a jeśli będzie to konieczne, poprosi o stawienie się w przychodni. Lekarz, który udziela porady telefonicznej może wystawić e-receptę, którą bez problemu zrealizujesz w aptece (również internetowej) oraz zwolnienie, które jest tak samo ważne, jak papierowe.

Jak umówić się na wizytę zdalną?

Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował listę placówek, które świadczą usługi telemedyczne, z uwzględnieniem podziału na województwa. Najbliższego lekarza możesz znaleźć tutaj >>

Z przeziębieniem lub po receptę

Jeśli źle się czujesz, nie wiesz, co Ci dolega i potrzebujesz porady lekarskiej – po prostu zadzwoń do wybranej przychodni. Umówisz się na zdalną wizytę i lekarz zdecyduje, jak dalej postępować. Telemedyczne porady ułatwiają dostęp do przychodni, umożliwiając jednocześnie izolację osób chorych i narażonych (np. ze względu na przeziębienie lub sezonową grypę), a także mają na celu skrócenie czasu oczekiwania na wizyty u lekarzy, które teraz są trudniej dostępne, ponieważ pomiędzy kolejnymi przyjęciami pacjentów należy zachować dłuższy odstęp czasowy, aby pacjenci spotykali się ze sobą w możliwie najmniejszym stopniu.

Należy również pamiętać, że pacjent wykazujący objawy zarażenia koronawirusem nie powinien zgłaszać się przychodni ani szpitala, ponieważ w ten sposób zwiększa zagrożenie transmisji wirusa. Jeśli lekarz stwierdzi podejrzenie zakażenia koronawirusem, skieruje pacjenta do odpowiednich służb i skieruje na odpowiedni Oddział Zakaźny.

Telewizyta to praktyczna pomoc również dla tych, którzy chorują przewlekle lub regularnie przyjmują jakieś leki. Zamiast wybierać się do poradni medycznej tylko po receptę, wystarczy skontaktować się z lekarzem telefonicznie.


Żródła:

NFZ, Aktualności Centrali, https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/teleporady-dotyczace-koronawirusa-w-przychodniach,7621.html