Wraz z nadejściem jesieni zaczynamy słyszeć więcej informacji o witaminie D – a zwłaszcza o jej braku. Wiąże się to z jesienną aurą i brakiem towarzyszącego nam latem słońca. Nie bez powodu witamina D nazywana jest przecież „witaminą słońca”. Kiedy promieni słonecznych brakuje, warto zwrócić większą uwagę na możliwe objawy i skutki niedoboru witaminy D.

Witamina D rozpuszcza się w tłuszczach i możemy pozyskiwać ją z pożywienia – przede wszystkich ryb, takich jak łosoś, śledź czy makrela oraz produktów mlecznych, zwłaszcza serów pleśniowych i dojrzewających. Niestety, jej głównym źródłem jest dla człowieka synteza skórna, która odbywa się na skutek promieniowania ultrafioletowego. Dlatego w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy dostęp do słońca jest ograniczony, mogą pojawiać się niedobory witaminy D.

Jakie objawy daje brak witaminy D?

Bóle kości, stawów i mięśni

To popularny objaw niedoboru witaminy D, w dodatku często mylony z grypą. Jeśli jednak dolegliwościom bólowym nie towarzyszy temperatura ani kłopoty z górnymi drogami oddechowymi – warto spróbować suplementację witaminy D! Dzieje się tak dlatego, że niedostateczna ilość witaminy D w organizmie prowadzi do zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej, która z kolei bezpośrednio odpowiada za kondycję naszych kości i mięśni.

Tego symptomu nie warto ignorować zwłaszcza u dzieci oraz osób starszych, ponieważ witamina D bierze udział w procesie mineralizacji kości. Zaniedbanie jej odpowiedniej podaży może prowadzić do osteoporozy i zwiększać łamliwość kości.

Chroniczne zmęczenie

Kiedy pojawia się jesienią, często tłumaczymy je pogodą i chwilową „jesienną depresją”. Chwilowy spadek nastroju nie musi niepokoić, ale jeśli zmęczenie nie ustępuje – to znaczy po całonocnym wypoczynku nadal odczuwamy przemęczenie, nie mamy siły na aktywności, które zwykle sprawiały nam przyjemność, a w ciągu dnia myślimy wyłącznie o drzemce… To mogą być skutki niedoboru witaminy D i nie warto ich lekceważyć. Badania pokazują, że wyrównanie podaży witaminy D wystarcza, aby przywrócić dobre samopoczucie zaburzone brakiem tego składnika.

W przypadku długotrwałego obniżenia nastroju zawsze warto jednak skonsultować się nie tylko z lekarzem ogólnym, ale także psychologiem lub psychiatrą.

Częste przeziębienia

Zaburzona odporność może być skutkiem niedoboru witaminy D. Badania naukowe dowodzą, że niski poziom witaminy D często koreluje z wysokim stopniem zachorowalności na infekcje. Dzieje się tak dlatego, że witamina D wzmacnia odporność i pełni ważne funkcje w procesach wygaszania stanów zapalnych. Kiedy zaczyna jej brakować, organizm radzi sobie z przeziębieniami znacznie gorzej. Dlatego regularna suplementacja witaminą D w sezonie jesienno-zimowym – bo właśnie wtedy najmocniej w ciągu roku wzrasta ryzyko zachorowania na przeziębienie czy grypę – może stanowić skuteczną profilaktykę.

Kłopoty ze snem

Ten objaw niedoborów witaminy D może zresztą łączyć się z uczuciem ciągłego zmęczenia. Witamina D wpływa na pracę mózgu, należy do grupy tzw. neurosteroidów. Z tego powodu jej niedostateczna ilość może powodować problemy z koncentracją i skupieniem, trudności w zapamiętywaniu oraz ogólne poczucie rozdrażnienia – a do tego wszystkiego także niższą jakość snu. Trudności w zasypianiu, wybudzanie się i uczucie niewyspania, mimo przespanej nocy, mogą być skutkiem niedoboru witaminy D.

Kiedy suplementować witaminę D?

Coraz częściej zaleca się przyjmowanie witaminy D3 w tabletkach przez cały okres jesienno-zimowy, kiedy nasza ekspozycja na promienie słoneczne drastycznie spada. Szacuje się, że nawet utrzymując zdrową, rozsądnie zbilansowaną dietę, jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi zaledwie 20% jego zapotrzebowania na witaminę D. Synteza skórna okazuje się tu kluczowa, dlatego suplementacja tego składnika okazuje się często ważnym elementem jesienno-zimowej profilaktyki zdrowotnej.

  1. Witamina D3 FORTE 2000 j.m. Pharmasis Witamina D3 FORTE 2000 j.m. Pharmasis
    Witamina D3 FORTE 2000 j.m. Pharmasis
    Regular Price 10,09 zł Cena promocyjna 7,08 zł
    Dodaj do listy życzeń