Witamina D jest naturalnie dostarczana do organizmu podczas przebywania na słońcu, jednak w okresie jesienno-zimowym, kiedy mamy ograniczony dostęp do promieni słonecznych, ważna jest odpowiednia  suplementacja witaminy D. A co jeśli przyjmiemy jej za dużo? Czy można przedawkować witaminę D u dzieci lub u dorosłych? Jaka jest bezpieczna dawka witaminy D?

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, dzięki czemu jest niezbędna do prawidłowego rozwoju kości u dzieci. Ponadto zapobiega chorobom serca, nadciśnieniu, anemii

Jak można przedawkować witaminę D?

Przedawkowanie witaminy D nie jest możliwe, kiedy organizm pozyskuje ją podczas ekspozycji na słońce. Przedawkowanie może nastąpić dopiero podczas nieodpowiedniej suplementacji tej witaminy preparatami doustnymi. Jeśli przekroczymy 4-krotnie zalecaną dzienną dawkę następuje przedawkowanie, które jest niebezpieczne dla organizmu, ponieważ może prowadzić do utlenienia lipidów błon komórkowych.

Bezpieczna dawka witaminy D

Bezpieczna dawka witaminy D zależy od wieku, masy ciała, pory roku, stanu zdrowia i nawyków żywieniowych.

  • Noworodki do 6. miesiąca powinny otrzymać 400 j.m. niezależnie od sposobu karmienia; niemowlęta od 6. do 12. miesiąca życia: 400-600 j.m. przy uwzględnieniu dawki witaminy D dostarczanej z pokarmem. Dawka dla wcześniaków powinna być ustalona przez lekarza! 
  • Dzieci od 1. do 10. roku życia powinny przyjmować dawkę od 600 do 1000 j.m. dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D w pożywieniu. Od maja do września, dzieci zdrowe i przebywające na słońcu minimum 15 minut dziennie, nie muszą suplementować witaminy D, chociaż jest to zalecane i bezpieczne. 
  • Młodzież od 11. do 18. roku życiaod 800 do 2000 j.m. dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D w pożywieniu. Od maja do września u nastolatków zdrowych i przebywających na słońcu minimum 15 minut dziennie, suplementacja nie jest konieczna, chociaż zalecana i bezpieczna. 
  • Osoby dorosłe od 19. do 65. roku życiaod 800 do 2000 j.m. dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D w pożywieniu. Od maja do września u osób dorosłych, przebywających na słońcu minimum 15 minut dziennie suplementacja nie jest konieczna, chociaż zalecana i bezpieczna. 
  • Seniorzy od 65. do 75. roku życiaod 800 do 2000 j.m. dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D w pożywieniu przez cały rok. 
  • Starsi seniorzy od 75. roku życia - od 2000 do 4000 j.m. dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D w pożywieniu przez cały rok. Dawki powyżej 2000IU należy stosować pod nadzorem lekarza).

Objawy nadmiaru witaminy D

Przedawkowanie witaminy D objawia się: nudnościami i wymiotami, bólem brzucha, brakiem apetytu, nadmiernym pragnieniem, wzmożonym oddawaniem moczu, zaburzeniami pracy mózgu, powiększoną śledzioną lub drgawkami. Natomiast długotrwałe przyjmowanie zbyt dużej dawki witaminy D może powodować: zaburzenia pracy serca, kamicę nerkową i kamicę pęcherzyka żółciowego.

Nadmiar witaminy D jest równie niebezpieczny, co jej niedobór, dlatego tak ważne jest stosowanie się do zaleceń lekarzy i informacji umieszczonych na ulotce preparatu.

  1. Witamina D3 FORTE 2000 j.m. Pharmasis Witamina D3 FORTE 2000 j.m. Pharmasis
    Witamina D3 FORTE 2000 j.m. Pharmasis
    Regular Price 10,09 zł Cena promocyjna 7,08 zł
    Dodaj do listy życzeń