Migrena to choroba przewlekła objawiająca się napadowymi bólami głowy, którym często towarzyszą zaburzenia wzrokowe (światłowstręt), żołądkowe (nudności, wymioty) lub inne. Pomiędzy atakami bólowymi pacjentom nie dokuczają żadne powiązane z bólem dolegliwości. Szacuje się, że na migrenę cierpi nawet co piąta osoba.

Czy każdy ból głowy to migrena?

Nie każdy ból głowy jest migreną. Objawy odróżniające migrenę od innych rodzajów bólów głowy to:

  • silny pulsujący ból głowy, trwający od 4 do 72 godzin, który objawia się zwykle po jednej stronie i zwiększa swoje natężenie przy wysiłku fizycznym (ból może występować codziennie lub raz w miesiącu)
  • nudności i wymioty
  • tzw. aura, pojawiająca się zwykle przed wystąpieniem bólu – zaburzenia widzenia, mroczki przed oczami, drętwienia kończyn, zaburzenia czucia (ok. 15% chorych), drażliwość, nerwowość
  • światłowstręt
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • objawy zwykle pojawiają się według określonego schematu i kolejności

Przyczyny występowania migreny

Przyczyny migreny nie są do końca jasne – przypuszcza się, że źródłem bólu jest gwałtowne uwrażliwienie zakończeń nerwowych dochodzących do naczyń oponowych w czaszce. Powodem mogą być zaburzenia w wydzielaniu serotoniny i tyraminy oraz rozchodząca się fala zmniejszonej aktywności bioelektrycznej kory mózgu. Szacuje się, że migrena występuje nawet u 16 - 28% społeczeństwa. Dotyczy głównie osób młodych, między 10. a 30. rokiem życia. Częściej chorują kobiety. Uważa się, że czynniki genetyczne mogą mieć duży wpływ na pojawianie się migreny.  

Leczenie

Migrenę (napad bólu głowy) leczy się głównie objawowo, podając leki przeciwbólowe z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych  (kwas acetylosalicylowy, ibuprofen, naproxen) lub nienarkotyczne leki przeciwbólowe (paracetamol). W przypadku wystąpienia bólu migrenowego najważniejszy jest odpoczynek w cichym, zacienionym pokoju. Przynieść ulgę mogą także:

  • techniki relaksacyjne
  • sen
  • zimne okłady na czoło
  • delikatny masaż okolic skroni

Zapobieganie

Na częstotliwość występowania ataków bólowych duży wpływ ma styl życia. Intensywny wysiłek fizyczny, silny stres, zbyt krótki lub zbyt długi sen, pomijanie posiłków są czynnikami sprzyjającymi migrenom. Ważna jest także dieta. Jeżeli zdarzają Ci się epizody migrenowe, staraj się unikać:

  • napojów energetycznych i kawy
  • alkoholu
  • słodzików
  • czekolady
  • bananów
  • orzechów
  • awokado
  • twardych żółtych serów

Uważaj także na produkty spożywcze zawierające glutaminian sodu i azotan sodu. W eliminacji czynników sprzyjających migrenom pomocne może okazać się prowadzenie dzienniczka migrenowego. Zapisywanie sytuacji poprzedzającej wystąpienie ataku pomaga zdiagnozować, co mogło być jego przyczyną.